sofiedenbert@gmail.com

onsdag 12 september 2012

Upphettning av magnesium


Upphettning av magnesium. 

Uppgift: kommer det att ske en kemisk eller fysikalisk förändring?

Syfte: Lära sig att undersöka och känna igen förändringar och att kunna skriva redogörelser. 

Hypotes: Jag tror att det blir en fysikalisk förändring. När biten formas om så ändrar den kanske form. Den är fortfarande i fast form då. Jag har inte sett magnesium brinna innan, men jag antar att den är magnetisk och den leder värme.

Material: Petriskål, degeltång, tändsticka, batteri, spik, magnesium, sladdar.

Utförande: Vi plockade fram alla saker vi behövde, och undersökte magnesium-bitens egenskaper.
Egenskaper: Före: Metallen var grå, och den var väldigt lätt att rista i. Den ledde ström men den var inte magnetisk!
                     Efter: Efter bränningen så var magnesium-biten inte magnetisk. Biten var vit där den hade brunnit. Det var svårt att se om den ledde ström och rista i den med spik.

Resultat: Det blev en kemisk förändring. När magnesium-biten nådde elden så började det brinna och den blev vit. När man la den i petriskålen kunde man peta på den med tången, och den smulades till vitt pulver.

Slutsats: Det blev inte riktigt som jag tänkt. Jag trodde att det skulle bli en fysikalisk förändring men det blev en kemisk förändring. Magnesium-biten var faktiskt inte magnetisk, men den ledde ström!

Reaktionsformel: 
Magnesium + syre --> Magnesiumoxid
            Mg    + O2    --> 2 MgO

2 kommentarer:

  1. Jag tycker verkligen du skriver bra fortsätt så!<3';)

    SvaraRadera
  2. En bra rapport, beskriv bara hur du gjorde under utförande inget annat.

    SvaraRadera