sofiedenbert@gmail.com

måndag 17 september 2012

Läxor


Sid. 44
Jag brukar göra mina läxor efter skolan, innan min träning, och i bland efter träningen, på kvällen.
Det är ungefär 20.00-21.30- tiden.

Läxor man ska läsa på brukar jag läsa några gånger. Sedan så tar jag en paus och gör något annat, innan jag läser på några gånger till. Läxor jag ska skriva eller liknande tar ca 15-30 minuter för mig. T.ex matte.

Jag tycker att den bästa läxtiden är vid 16-19- tiden, men då brukar jag ha fotbollsträning. Ibland så händer det att jag inte hinner med läxorna, men då brukar det ofta vara att jag inte läst på tillräckligt mycket. Det händer sällan att jag helt glömmer bort läxorna. Och händer det så försöker jag göra den på rasterna eller på morgonen innan skolan.

Jag gör främst mina läxor i köket. Men ibland så låter det väldigt mycket i köket (från t.ex diskmaskinen). Då flyttar jag in i vardagsrummet eller på mitt rum.
I köket så sitter jag vid matbordet. Efter skolan så är det helt tyst i köket så då kan jag koncentrera mig bra. I vardagsrummet sitter jag mest om jag ska läsa, och på mitt rum så sitter jag vid mitt skrivbord.

Sid.47
Jag vet inte om jag själv tycker vissa läxor är lättare än andra. En kortare text kan ju vara svårare än en lång text som man förstår väldigt lätt. Det gäller samma med matte.
Men jag tycker oftast att skrivuppgifter man gått igenom och pratat om i skolan är enklast. Just för att man vet vad det handlar om. Man lär sig även mer när man själv skriver det.

Långa svåra texter man ska läsa kan jag tycka är svåra. Det tar mycket längre tid att läsa igenom hela texten flera gånger och man kan tröttnar snabbt.

Både skriv och läs- uppgifter tycker jag passar i skolan och hemma. Fundera- övningar tycker jag passar bäst i skolan då man oftast ska diskutera dem.


1 kommentar:

  1. När du har "jobbiga" texter i läxa kan du använda dig av något minnesknep och skriva t ex stödord eller göra en mindmap.

    SvaraRadera