sofiedenbert@gmail.com

onsdag 25 mars 2015

Hkk-prov



























Prisberäkning:
75g köttfärs- 6 kr
1 1/4 msk matfett- 0,75
1/2 msk lök- 0,75 kr
1 msk ströbröd- 0,27
1 msk ägg- 0,5

3 krm salt- 0,03
2 potatisar- 1,4

ca 2 blad isbergssallad- 0,3
1/4 paprika- 1,2

50 g gurka- 1,5
1/2 klyfta vitlök- 0,12
0,5 krm peppar- 0,105
0,5 dl gräddfil- 1,25

Totalsumma: 14,18 kr

Utvärdering: 
Jag tycker att mitt prov gick bra. Jag hade tidsberäknat alla moment så att jag skulle vara klar med allt samtidigt, vilket jag lyckades med. Jag såg till att inte slösa på redskap i onödan, för att få så lite disk som möjligt. Jag tycker även att maten blev väldigt god, trots att köttbullarna kunde stekas ett litet tag till. Mina kompisar fick även smaka lite av maten och tyckte att den var god.

Hälsa
Min måltid är anpassad till tallriksmodellen och jag har även med alla delar förutom "frukt och bär" i matcirkeln. Jag steker maten i olja eller flytande margarin eftersom det innehåller fleromättade fetter och inte transfetter som t.ex fast margarin gör. Min sås innehåller kalcium som stärker skelettet. För att få i mig fosfor äter jag nötkött, för vitamin k steker jag köttet i olja. I paprikan finns det c-vitaminer och det röda är också bra för hjärtat och blodet. Salladen och gurkan är bra för immunförsvaret.

Ekonomi
Jag har hållit min måltid billig och har inte överstigit 15 kr. Jag köper bara så mycket mat jag behöver, och i vissa fall så kan jag också dela med en kompis. Jag sparar både energi och pengar när jag lagar mat och diskar. Exempelvis så diskar jag i en diskbalja, och till maten dricker jag vatten. Något jag kan bli bättre på är att välja billigare produkter. Detta förbättrade jag sedan genom att välja isbergssallad istället för ruccola, ta bort majs och fetaost. En negativ sak är att jag inte får i mig vissa ämnen jag skulle få om jag valde att ha kvar majs och fetaost.

Miljö
Jag har valt att göra en måltid som inte kräver så många moment. Varorna jag använder är till största del närproducerade. Exempelvis potatis är ett bra miljöval då det kan odlas utomhus i Sverige året om. Jag steker mina biffar och potatis i olja eftersom det påverkar miljön mindre än smör. När jag lagar maten så ser jag till att inte slösa på energi i onödan. Jag ser till att bara laga så mycket mat jag äter så att jag slipper slänga mat i onödan. Detta har jag förenklat genom att planera måltiden en vecka innan och minskat portionen till bara en person. Till min måltid så dricker jag också vanligt kranvatten. På så sätt sparar man energi.














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar