sofiedenbert@gmail.com

fredag 6 mars 2015

Etik & moral- Ge tiggare pengar

Konsekvensetiker- ger pengar
Kvinnan har fyra barn att försörja, och hennes man är död. Om jag inte ger pengar till kvinnan så kommer kvinnan inte ha råd att försörja sina barn, och de får ingen framtid. Kvinnan har antagligen inte heller någon utbildning, och hennes enda lösning är att tigga. I detta fallet gör jag mina handlingar efter vem som förlorar och vinner mest på det. Jag själv har redan ett fast jobb och kan samla in mycket mer än tiggaren. Pengarna jag tjänar ihop använder jag antagligen själv, medan kvinnan delar på pengarna hon får med sina fyra barn. Problemet med tiggeri och fattiga människor kommer inte heller minska om jag väljer att gå förbi samma tiggare varje dag utan att då och då skänka pengar. 

Konsekvensetiker- ger inte pengar
Jag väljer att inte ge pengar till kvinnan för att jag senare kommer känna skuld för att det finns fler tiggare som behöver pengar. Jag har kanske själv problem med min ekonomi och behöver alla pengar till att försörja mina egna barn (förutsatt att jag har några barn) .Även om jag har tillräckligt med pengar så har jag kanske valt att lägga pengar på andra organisationer för att det är något jag hellre prioriterar, och om jag då ska hålla min budget så räcker inte pengarna till. 

Pliktetiker- ger pengar
Det finns tydliga bevis på att kvinnan är utsatt och att hon behöver hjälp. Eftersom jag har god ekonomi så känner jag att jag har en plikt att hjälpa de utsatta, även om jag inte kan bidra med så mycket och till så många. Det är taken som räknas, och även om det bara är en liten summa jag ger bort så blir det tillsammans en stor summa om alla tänker så, och kvinnan har all chans arr försörja sina barn. Jag tycker dessutom att detta är en plikt (oskriven lag) för alla medmänniskor med god ekonomi. Det är en skyldighet att hjälpa utsatta människor, och det är ett sätt att visa empati. Det spelar ingen roll om vi som ger pengarna förväntar oss något i gengäld, det är fortfarande en skyldighet. Skillnaden är sedan om vi väljer att fullfölja våra skyldigheter. Man kan såklart prioritera bort tanken att skänka pengar, men det är fortfarande en skyldighet. 

Pliktetiker- ger inte pengar

Det finns ingen lag som säger att man ska ge pengar till tiggare. I längden så finns det bättre sätt att ”stoppa” tiggeri och lösa fattigdomen. Mina pengar borde kanske gå till t.ex organisationer som kan hjälpa tiggarna bättre. Jag anser alltså inte att det är mitt ansvar att ge pengar till tiggare, utan landet tiggarna kommer ifrån, eller regeringen/riksdagen/ övriga politiker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar