sofiedenbert@gmail.com

tisdag 24 mars 2015

En enda kväll

En enda kväll- resonera kring slutet

De tre sista kapitlen är någon sorts nerladdning där alla tre huvudpersoner kommer hem. Först får man följa Esperanza där även Martin kommer in i bilden, sedan Alexandra och sist Martin.

Spontant så är jag missnöjd över slutet. Främst det sista kapitlet där man får följa Martin hem, där dialogen med hans mamma utspelas. Vi har inte fått speciellt mycket information om Martins mamma tidigare, och därför så tycker jag det känns konstigt att hon helt plötsligt kommer inhoppande och avslutar boken. Jag tycker att författaren har ett bra budskap, men han får inte riktigt fram det i slutet. Vi får t.ex följa tre personer som alla har antingen familjeproblem, relationsproblem eller problem med sin egen självbild. Det är ett smart sätt att man får följa alla tre huvudpersoner ur deras perspektiv. Vissa scener fick man t.ex läsa om två gånger, men ur olika perspektiv. Dessutom så skriver författaren om nästan stereotypa karaktärer som finns i samhället, vilket är realistiskt och intressant att läsa om.

I slutet så reflekterar han över dagens skeende, och att han är glad över att få ha träffat Alexandra samtidigt som han är orolig över att aldrig mer få se henne. Han påpekar även att han förändrats till det positiva genom Alexandra, och agerar t.ex på ett hårdare sätt mot sin mamma. Här får författaren fram ett viktigt budskap som visar hur personer kan påverka en, både positivt och negativt. Men som jag nämnde innan så tycker jag inte att det är ett sammanhängande slut.

Ett exempel på hur boken skulle kunna sluta är att alla tre personer möts och har ett gemensamt avslut. Dock så börjar personerna vara ifrån varandra, de möts, sedan splittras de. När jag hade läst klart boken hade jag t.ex många obesvarade frågor kvar. Vad hände med Ezperanza och Martin, fick Alexandra ett bättre liv, kommer dom någonsin träffas igen osv. Jag tror att författaren vill symbolisera att boken avlutas, genom att personerna splittras och går tillbaka till sina gamla liv, fast med att nytt tänk utifrån händelserna innan. Jag tycker samtidigt att det är synd att huvudpersonerna går tillbaka till sina gamla liv och löser sina problem på egen hand. Hela boken har ju ändå handlat om situationer när alla tre personerna är inblandade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar