sofiedenbert@gmail.com

söndag 8 december 2013

Mänskliga Rättigheter, FN

Mänskliga rättigheter: FN:s deklaration
Av: Sofie Denbert
           
2.Förklaringen om mänskliga rättigheter
gäller för alla människor.
Den gäller för människor från olika folk,
med olika hudfärg,
för män och kvinnor,
för människor som talar olika språk,
för människor som har olika religion,
för människor som tycker olika om politik eller om andra saker,
för människor som är rika
och för människor som är fattiga.

Den gäller för människor från alla länder,
både länder som är fria
och länder som styrs av något annat land.
Alla människor ska behandlas lika
och ha samma rättigheter.

Jag tycker att denna lag låter rätt dum (och väldigt omfattande). Det känns som en självklarhet att alla ska behandlas lika. Hudfärg, religion, ekonomi, utseende och språk är inte en anledning till att bli diskriminerad, men tittar man på verkligheten så är det det. Jag själv tittar på denna lag som om den gäller varje individ.  Alla dessa saker en människa kan bli diskriminerad av handlar om hur individen själv är och dess bakgrund, och kanske även hur människan som diskriminerar är. Den som diskriminerar är ju sällan av samma typ. Den kan även handla om hur samhället ser ut, och hur vi har byggt upp och isolerat det.

Tittar man på religion tror jag den diskriminering som förekommer beror på fördomar och tradition. Tittar man bak i historien så var man förr tvungen att ha en viss religion, och man kunde bli straffad om man inte höll sig till den. På grund av det så kunde man inte göra annat än att hålla sig till den religionen. Även idag kan man bli straffad och diskriminerad om man t.ex är muslim eller hindu i Israel. Judarna blev ju tilldelade landet av Gud, och en icke jude skulle känna sig väldigt utanför i landet. Detta pga tradition. 
Folk kan t.ex fortfarande ha fördomar om att muslimer är terrorister, att kristna dömer andra och att judarna dödade Jesus, och tog andras jobb under andra världskriget. Allt detta genom förutfattade meningar som tagits till en helt ny nivå.

I förklaringen om de mänskliga rättigheterna står det att lagen ska följas oavsett vilket land man bor i och vem som styr det. Tittar man på länder med diktatur följs alltid FN:s lagar sämre än länder med demokrati (monarki, republik). Nordkorea är för tillfället ett konkret exempel, där själva ordet ”diktatur” redan bryter mot lag 21. Folket i landet har långt ifrån yttrandefrihet och landet är ett av de mest isolerade i världen. Nordkorea säger t.ex själva att landet är en flerpartidemokrati som garanterar yttrandefrihet för sina medborgare. Tittar man på verkligheten är det tvärt om. Trots att Nordkorea inte skrivit under FN:s deklarationer och inte tvingas följa FN:s lagar tappar man ändå respekten för landets diktatur eftersom det sägs vara ett lika fritt land som Sverige.

Självklart så följs inte heller lagen fullt ut i fria länder. I Sverige så kan man bli diskriminerad pga kön, ekonomi och språk. Det kan t.ex inte vara ett sammanträffande att kvinnor får sämre lön än män (trots att de har samma kunskap), att kvinnor väljs bort framför män när det gäller fysiska och makthavande jobb eller att kvinnor inte ska vara smarta, utan snygga. Det sista påståendet är faktiskt en typ av diskriminering. Kroppsidealen och all reklam som finns i det nuvarande samhället har gått till en helt ny nivå. Jag själv brukar tänka att jag måste stå upp för mig själv och inte framstå som en mes. Samtidigt så har jag funderat över om det är jag eller samhället som måste förändras.
47,3 % av den svenska arbetsstyrkan är kvinnor. 2,7% tycker jag inte låter så mycket om man t.ex jämför med Irak där bara 17% av kvinnorna jobbar. Samtidigt så motsvarar 2,7% ett antal arbetslösa kvinnor. Jag skulle gissa att Sverige har ca 1 000 000 arbetslösa människor. Sverige skulle vara välmående och ha bättre ekonomi om dessa en miljon människorna fick jobb. Samtidigt så skulle då invandringen öka kraftigt, eftersom Sverige framställs som ett välmående land, och denna obalans skulle snart komma igen. Dessutom så har vi inte jobb till en miljon arbetslösa människor.
Tittar man på arbetslösheten i världen så förbryllar Grekland och Spanien mig. I Grekland är 27,3% arbetslösa, och i Spanien är 26,7%. Detta är mer än en fjärdedel! Ändå klagar man i Norge på att svenskarna tar deras jobb, trots att Norge bara har en arbetslöshet på 4%. Främst är det dem unga som diskrimineras i jobbranschen, främst unga kvinnor. Man anser att unga kvinnor (20-30 år) är i för stor risk att bli gravid, och därför kommer behöva vara ledig i ett halvår (om inte mer). Detta är anledningen till varför man istället anställer en man. När kvinnan dessutom är hemma med barnet mestadels av tiden missar dom själva jobbutvecklingen. Mannen har lättare att löneförhandla och får då högre lön. Kvinnan ligger ett år bak i jobbutvecklingen, får sämre lön och har svårt att få jobb. Obalansen i ett nötskal.
______________________________________________________________________________
https://www.youtube.com/watch?v=HrgNhjmu3Ug

9. Ingen människa får bli tagen av polisen eller
satt i fängelse eller bli tvingad att lämna sitt land
utan att det finns ett riktigt skäl till det som står i lagen.

Denna lag menas med att det alltid ska finnas ett riktigt skäl bakom varje fängslande, utvisning och brott som leder till att man blir tagen av polisen.
Majoriteten av alla de människor som blir oskyldigt tagna av polisen är invandrare och ungdomar, män särskilt. Det hela tror jag handlar om fördomar och förutfattade meningar. I t.ex en säkerhetskontroll på en flygplats sker det ofta att en svart man grips. Egentligen är mannen oskyldig, men polisen ANSER att han ser skyldig ut. Det är t.ex 3,5 gånger vanligare att en man misstänks för brott än att en kvinna gör det. När det gäller grövre brott så höjs siffran. (Sedan finns det en omvänd sida som nästan handlar om tvärt om. Det finns statistik på att svenska polisen försämrats vad gäller att klara upp våldsbrott och bedrägerier). Jag frågar även mig själv vart gränsen för ”ett riktigt skäl” går. Det kan exempelvis handla om yttrandefrihet.

Sedan kan man även diskutera om det borde vara lagligt att exempelvis USA lagt sin straffmyndighetsålder på 6 år. I Sverige är den 15 år, och i Belgien är den 18 år. Kan man kalla det en typ av diskriminering? Kan man även kalla det för en typ av diskriminering att straffen och fängelserna är olika i olika delar i världen? Nervärderar staten sina invånare i en stad och därför inför dödsstraff?

När jag går in och läser den ”vuxna” versionen av FN:s deklaration lyder artiklen:
Ingen får godtyckligt anhållas, hållas fängslad eller landsförvisas
Detta är något jag tolkar på ett helt annat sätt än barnversionen. Det låter som om man inte ska fängsla en människa, trots att den har brutit mot ett antal lagar. Jag tolkar det hela som om att man ska få gripa, fängsla och bli tvungen att lämna sitt land, OM det har ett riktigt skäl. Var människan än lever så ska hen ha rätt till frihet, och inte vara förtryckt. Ifall man t.ex mördat en person ska man ställas inför rättegång, och har man utsatts för olagligt gripande har man rätt till skadestånd.
I denna lagen står det inget om att dödsstraff är olagligt. I t.ex Kina och andra länder med dödstraff har man i vissa fall inte någon rättegång, utan avrättar människan direkt. Dödsstraff bör tilldelas en egen kategori, så jag tänker inte gå mer in på det ämnet. Jag drar i alla fall slutsatsen diskrimineringen bygger på fördomar och obalans.
______________________________________________________________________________
konventionstexter_pdfversion.pdf
http://sv.wikipedia.org/wiki/Pass
http://www.migrationsinfo.se/valfard/kriminalitet/

13. 1. Alla får resa vart de vill
och bo var de vill i sitt eget land.
2. Alla får resa ut ur sitt eget land.
Alla får resa från länder som de har rest till
och komma tillbaka till det land där de bor.

”Även” här i Sverige så sker det ofta att vi människor bryter mot lagen som säger att alla får bo var de vill i sitt eget land. Kommer det invandrare till Sverige så flyttar inte de direkt till de dyraste och populära platserna i landet. Det beror främst inte på ekonomi, utan att de inte passar in på ställen som Limhamn och Stureplan. På ställen som Rosengård, Hjällbo, Tensta m m flyttar invandrare istället in till. Trots de bråk och brott som sker där trivs ändå invandrare bättre där än på ”svenne-platser”.
Man säger att människor lever åtskilt från varandra. Tar jag Södertälje som exempel så lever svenskar och invandrare väldigt åtskilt från varandra. Det har till och med gått så långt att skolorna är uppdelade, invandrare för sig och svenskar för sig. Grejen än att problemen i längden inte minskar om man delar upp människorna så.

En annan typ av diskriminering kan handla om att flytta till ett annat land. Alla SKA ha rätt att vara medborgare i ett land. För att få resa till ett annat land krävs det ett pass- en bunt papper som bevisar att du är en nationell medborgare. Har man inte ett pass så kan man inte komma in i landet. Detta kan vara ett problem om du t.ex är hotad eller inte trivs i ditt hemland. En invandrare får t.ex inte komma in i ett land om han eller hon inte har något pass eller på något vis kan bevisa vem personen är.

Är det t.ex invandrare från Ryssland och Rumänien är det större chans att invandrarna från Rumänien får asyl och komma in i landet. Detta beror på att Ryssland inte är med i EU (EUmedborgare), och inte heller blivit inbjudna till det. Observera att det är ledarna i landet som bestämmer detta, inte folket. Det finns 27 Eu-länderi Europa. Man har rätt att flytta runt i dessa 27 länderna utan pass, princip.


Här i Sverige så kan man inte slänga ut en svensk medborgare, hur många brott personen än gjort. Det är dock vanligare att slänga ut en invandrare som gjort hälften av de brott en svensk gjort. Detta oavsett hur länge personen bott i landet.

Det kan även vara så att man behandlar invandrare dåligt, bara för att de just är invandrare inte inte några rika svenskar.  Artikeln HÄR är faktiskt värd att läsa angående asylsökande i Sverige.

Jag drar slutsatsen att alla ska ha rätt att vara medborgare i ett land, samt kunna känna sig trygg i landet. Inte ens Sverige följer den lagen.
______________________________________________________________________________
http://unicef.se/fakta/utbildning
http://www.landguiden.se/Statistik/Utbildning?id=393#countries=SWE

http://blog.unicef.se/2006/04/01/barnen-i-sodra-sudan-ater-i-skolan/
http://sv.wikipedia.org/wiki/Utbildning_i_USA
http://sv.wikipedia.org/wiki/Uganda

26. 1. Alla har rätt att gå i skolan. Det ska vara gratis att gå i skolan.
Alla måste gå i grundskolan. Det ska finnas utbildningar till olika yrken.
Alla har rätt att läsa vidare på universitet om de har tillräckligt bra betyg.

2. Undervisningen i skolan ska hjälpa alla att utvecklas och lära sig vad de är bra på.
Alla ska lära sig om de mänskliga rättigheterna. Alla ska lära sig att komma överens med andra och visa respekt för dem som till exempel kommer från andra länder eller har en annan religion. Alla ska lära sig om hur FN vill att det ska kunna vara fred mellan länder.

3. Föräldrar har rätt att välja vilken sorts undervisning deras barn ska få.


Lagen menas med att alla ska ha rätt att gå i skolan, och det ska inte kosta något. Grundskolan ska vara obligatorisk och man ska även ha rätt att läsa vidare på universitetet, till förutsättning att man har tillräckligt bra betyg. I skolan ska man även lära sig att respektera andra, samt om de mänskliga rättigheterna.
Hela denna lagen passar bara in på några fåtal länder jag kan komma på. Skolorna i andra delar i världen är inte lika självklara som de i Sverige, om det ens finns tillräckligt med skolor. Gratis grundskola, högskola, skollunch, material och annat är bara ett undantag i Sverige. Sverige och Finland är t.ex de enda länderna med gratis skollunch, och vi klagar över den.

Här nedanför har jag gjort en liten tabell över fyra olika länder i världen och hur situationen angående skolan ser ut.




Jag undrar varför 1 000 000 000 vuxna människor i världen inte kan läsa, trots att alla har rätt till utbildning? Varför hälften av Indiens befolkning är analfabeter om det är allmän skolplikt för alla mellan 6 och 15 år? Bilder nedan visar antalet läskunniga i procent, över hela världen. Denna bilden kan även illustrera mer överblickande siffror. Eftersom läskunnigheten är så hög i Europa blir vi människor lätt isolerade från andra världsdelar (Afrika) som har sämre läskunnighet.
I Indien jobbar man t.ex med att få rent vatten och tillgång till toalett för alla skolelever, något vi ser som en självklarhet här i Sverige. Detta är något man bör fundera över, innan man spolar ner julgranskulor i skoltoaletten eller sätter på en nöddusch...

I exempelvis Uganda så är den sjuåriga grundskolan obligatorisk, och staten har dessutom satt lag på det. Anledningen till varför det inte går så många elever i skolan i Uganda beror på att skoluniform, böcker och utrustning kostar pengar. Min första tanke är varför man över huvud taget lägger ner pengar på skoluniform. Jag själv skulle avskaffat skoluniform och lagt pengarna på skolmaterial och bättre utbildning. Om varje elev tvunget skulle behöva köpa ett visst antal böcker och en viss mängd skolmaterial skulle mycket pengar lagts ner. Varför kan man inte köpa ner ett mindre antal böcker som eleverna får dela på, samt satsa på fler muntliga undervisningar (dvs när eleverna lärt sig läsa). Jag tänker att kvinnor som inte får samma tillgång till utbildning ändå borde få någon typ av det. Det behöver inte vara någon sorts avancerad skola där alla ska ha köpt böcker och material för att få medverka.


 

Indien:
En sak jag skulle vilja förbättra i Indien är kastsystemet. I Indien slänger man bort flickor för att man tror att killar har större chans i framtiden.  Att killar har bättre chans i framtiden är ingen nyhet, eftersom flickor inte har samma rättigheter. Skulle man t.ex förbättra undervisningen för flickor skulle de få en mycket ljusare framtid, och då skulle man inte behöva kasta bort dom. Man skulle kanske också kunna ta bort möjligheten för flickor att gifta sig ung. En flicka som gifter sig ung och blir gravid i ung ålder blir snabbt bunden och missar den undervisning killarna får.
Dessutom så skulle flickorna få fler jobbmöjligheter i framtiden, tack vare den utbildning de får.

USA:
Tittar man på USA så har de också en motsvarighet till Indiens kastsystem. På många ställen får man en framtid efter vilket språk man talar, hur rik man är eller vilken hudfärg man har. Här pratar man om segregation i städer, vilket förekommer i många andra städer i världen. Det är t.ex inte självklart att alla får läsa vidare efter grundskolan. College och liknande kostar pengar, vilket många inte har råd till. Ca 20% av USA:s befolkning kan inte tala engelska, majoriteten invandrare (zigenare). Precis som i Sverige så bor de ofta åtskilt från vita, rika invånare som har råd att betala deras barn skolavgifter.
____________________________________________________________
Slutlig slutsats: Trots att dessa 30 lagar började skrevas ner på papper år 1948 följs ingen av dom fullt ut. Jag tror den stora orsaken är att lagarna bara är ord på papper. För att dagens olika typer av diskriminering ska försvinna behöver vi människor tänka om och faktiskt göra något istället för att bara läsa en artikel i tidningen eller se en bild på datorn.
Många av oss svenskar (inklusive mig) är inte medveten om allt som händer i världen. Kanske så beror det på att länderna i EU är det mest lugnaste och säkraste i världen. Miljontals människor i t.ex Afrika och Asien lever under oerhört fattiga, otrygga och farliga förhållanden. När det kommer invandrare till Sverige tycker många synd om dom för att dom inte har samma villkor som vi, som bott här i hela vårt liv. Vi bör kanske fundera mer över varför de flytt från sitt hemland och kommit till just vårt land.

Måste vi i t.ex Sverige åka till ett slumkvarter i Afrika för att känna svält, till Filippinerna eller Haiti under en naturkatastrof för att känna och försöka överleva, komma som invandrare till ett rikt land och försöka skaffa jobb och försörja sig, eller bli homosexuell och försöka undvika de blickar, skämt och kommentarer man kan få när man utger sig gilla samma kön? Och om vi skulle fått uppleva dessa saker vissa människor upplever varje dag, vad skulle vi då kunna göra åt dom?

Somsagt, vi människor behöver tänka om. Vi behöver inte bli nästa Nelson Mandela, eller nästa Mahatma Gandhi, trots att de betytt otroligt mycket vad gäller mänskliga rättigheter. Det räcker med att göra småsaker, som tillsammans förhoppningsvis gör stor skillnad. På skylten på bilden till höger står det att bara vita människor är välkomna att vistas på den stranden. Vad skulle hänt om man tog bort skylten? Inte mer än att även färgade hade fått vistas på den stranden.
Vi måste bara ge det hela tålamod.

Källor:
Wikipedia, Landguiden, Gleerups: Samhällskunskap del 2,
http://www.regeringen.se/content/1/c6/08/56/02/6890d638.pdf
http://www.manskligarattigheter.se/dm3/file_archive/060621/9649d2011fd4f5bb858acf1419189c67/

http://sv.wikipedia.org/wiki/Diskriminering
https://www.youtube.com/watch?v=7Y8IuaA0Ndk











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar