sofiedenbert@gmail.com

torsdag 8 november 2012

Utverdering av planteringslåda





Uppgiften var att göra en skiss, ritning och en modell av sockerbitar, som skulle föreställa en planteringslåda. Jag tyckte att det gick lätt för mig att komma på en idé som kunde funka. Det fungerade också bra att utifrån skissen göra en ritning och utifrån ritningen göra en modell av sockerbitar.
Nästa gång så hade jag kunnat lägga ner lite mer tid på modellen. Nu när den har torkat så finns det mellanrum mellan bitarna. Samtidigt så var man tvungen att slipa till sockerbitarna om dem skulle ligga tätt ihop, och då gick de bara i sönder.
På modellen fick jag ändra lagret sockerbitar till två lager istället för tre som jag hade skrivit på ritningen. Jag hade även lagt till en liten detalj på sidorna av modellen, men när jag sedan skulle bygga upp den av sockerbitar så syntes detaljerna inte. Även proportionerna blev annorlunda. Modellen och ritningen blev mer avlång än den på skissen.

Modellen jag har byggt är en åttahörning.(rektangel med avrundade hörn) Om man inte vill att kanterna ska sticka ut så måste man såga av en bit på nästan varje lecablock. Det kan vara lite svårt att få kanterna lika, men det blir samtidigt snyggare om man jämnar till kanterna.

Lecablocken, blocken vi ska bygga med när vi valt ut fyra lådor är gjorda av lecablock som man blandar med murbruk. Fördelen med lecablock är att de inte ruttnar eller går i sönder lätt, och det går lättare att såga i jämfört med sten och tegel. Hade vi byggt lådorna av t.ex trä så hade lådan efter ett tag ruttnat. Vi ska även sätta ihop lådorna med hjälp av murbruk, vilket fungerar bra på lecablock. Lecablock är gjorda av cement och lecakulor, och man använder en form för att få formen. Dessa egenskaper tror jag även har gjort att vi valt att jobba med lecablock. Utanpå så lägger vi sedan ett lager med puts. Det gör vi för att det ska bli en jämn och slät yta, och för att det ska hålla bättre.

Lecablock är miljö-vänliga och skadar inte miljön. Det är alltså bra att använda dem. Puts är gjort på vatten, sand och bindemedel och skadar inte miljön.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar